در حال بارگذاری
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی:

۴۱ میلیارد تسهیلات به عشایر پرداخت می‌شود

شماره خبر : 1735 - https://asreatrak.ir/short/VW12o

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: مصوب شده است که از محل تسهیلات تبصره ۲ مبلغ ۴۱ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به عشایر متقاضی استان پرداخت شود که پرداخت آن از نیمه دوم امسال آغاز می‌شود.

 

محمدحسن محمدی کوشکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» با اشاره به وجود هفت هزار و ۸۴۲ خانواری عشایر استان اظهار کرد: این تعداد خانوار عشایری در استان در سال ۹۸ تعداد ۷۳۰ هزار رأس دام سبک، طی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ تعداد ۵۶۰ هزار رأس دام سبک و از اواسط ۱۴۰۱ تا به کنون نیز تعداد ۶۵۰ هزار رأس دام سبک داشتی و پرواری را نگهداری و پرورش داده‌اند.

وی عنوان کرد: طی پنج‌ماهه نخست امسال سه هزار و ۲۱۳ تن گوشت قرمز، ۵۲۰ تن پشم و کرک و ۴ هزار و ۱۰۰ تن شیر در جامعه عشایری استان تولید شده‌اند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی افزود: پیش بینی می‌شود که تا پایان سال جاری میزان تولید گوشت قرمز جامعه عشایری استان به شش هزار و ۴۲۷ تن برسد.

وی خاطرنشان کرد: طی پنج‌ماهه نخست امسال هفت هزار تن نهاده خوراک دامی با قیمت مصوب بازارگاه در میان جامعه عشایری استان توزیع شد.

محمدی کوشکی همچنین گفت: در حال حاضر نیز توزیع یک هزار و ۹۰۰ تن جو مدت‌دار نیز میان خانوار عشایری استان برای تغذیه خوراک ۶۵۰ رأس دام داشتی و پرواری در حال توزیع است.

وی یادآور شد: در سال گذشته ۳۵ هزار و ۲۰۸ تن نهاده خوراک دامی میان جامعه عشایری استان توزیع شد.

درعین‌حال، مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی عنوان کرد: در استان از یک میلیون و ۴۹۶ هزار و ۹۷۰ هکتار از وسعت زمین‌های ملی استان، ۲۷۸ هزار هکتار آن در قالب ۶۰۸ سامانه عرفی برای چرای دام به جامعه عشایری استان اختصاص‌یافته و احاله مدیریت شده است.

وی در بخش دیگری از سخن خود به رویکرد دیگری از تولید جامعه عشایری استان در زمینه کشت و تولید گیاهان دارویی اشاره و اظهار کرد: این جامعه در حال حاضر ۱۳ هکتار از زمین‌های مستثنیات خود را به کشت و تولید گیاهان دارویی اختصاص داده‌اند.

محمدی کوشکی گفت: این جامعه طی نیمه نخست امسال به وزن ۹۷۰ کیلوگرم گیاهان دارویی از جمله آویشن باغی، زعفران، گل محمدی و مریم‌گلی از سطح ۱۳ هکتار زمین مستثنیات خود برداشت کردند.

درعین‌حال، وی به تولید دست بافته داری این جامعه تولیدکننده نیز اشاره و بیان کرد: در استان، آنان در سال گذشته پنج هزار و ۴۲۰ مترمربع و طی نیمه نخست امسال نیز هشت هزار و ۲۷۰ مترمربع دست بافته داری بافتند و به بازار تقاضا عرضه کردند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود درباره اختصاص تسهیلات به این جامعه در استان نیز اعلام کرد: از مهرماه سال ۱۴۰۲ تا پایان خردادماه امسال از محل تسهیلات تبصره ۱۸ مبلغ ۴۱ میلیارد تومان به ۴۹۷ طرح اشتغال‌زایی عشایر استان در راستای زنجیره تأمین و تولید گوشت قرمز و تولید گیاهان دارویی پرداخت شد.

افزون بر این، وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ نیز مبلغ ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات سرمایه در گردش به ۱۴۰ متقاضی عشایر استان برای خرید نهاده‌های دامی به‌منظور پروار ۱۴ هزار رأس دام سبک پرداخت شد.

محمدی کوشکی همچنین اعلام کرد: برای سال جاری نیز مصوب شده است که از محل تسهیلات تبصره ۲ مبلغ ۴۱ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به عشایر متقاضی در استان پرداخت شود که پرداخت آن از نیمه دوم امسال آغاز می‌شود.

وی در خاتمه درباره اختصاص پنل‌های خورشیدی به خانوارهای عشایری استان نیز عنوان کرد: در مجموع مصوب شده است که چهارهزار و ۵۳۱ پنل خورشیدی به عشایر استان تحویل شوند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی افزود: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۰۰ دستگاه، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۵۰ دستگاه و طی پنج‌ماهه نخست امسال نیز تعداد ۳۳۰ دستگاه پنل خورشیدی به این جامعه تحویل شده‌اند.

 

انتهای پیام/قهرمانی

0 نظر

ارسال نظرات